Ahad, 27 September 2009

jawapan bagi sebuah kehidupan

adakah aku sudah dikira beriman?????
(patutkah kamu menyangka bahawa mereka akan dibiarkandengan hanya berkata:kami beriman sedangkan mereka tidak diuji dengan seseuatu atau cubaan dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya allah mengetahui orang -orang yang berdusta) surah al-angkabut:ayat 2-3
kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan????
boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu...dan boleh jadipula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu...Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui(s.al-baqarah:ayat 216)
kenapa susah sangat ujian ini????
allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuatu dengan kesanggupannya(kemampuannya)s,al-baqarah:ayat 286
bagaimana harus aku hadapi???
dan mintalah pertolongan kepada Allah ....dengan jalan yang sabar dan mengerjakan solat, dan solat itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk(surah, ali imran:ayat 200)
apa yang aku dapat daripada semua ini???
sesungguhnya Allah telah memberi dari orang mukmin, diri,harta mereka dengan membiarkan untuk mereka(s.at-tabah:ayat 11)
kepada siapa aku perlu berharap????
cukuplah! Allah bagiku, tidak ada selain dari-NYA. hanya kepadanya aku bertawakal(s.at-tauba:ayat 129)
rasa frust?tension? lemah semangat????
janganlah kamu bersikap lemah dan dan janganlah kamu bersedih hati, padahal kamu orang yang paling tinggi darjatnya... jika kamu orang-orang beriman..(s.ali imram:ayat 139)
arghh!!!!! aku tak tahan! aku dah bosan..!!!
janganlah kamu berputus asa dari rahmat allah,sesungguhnya tiada yang berputus asa dari rahmat allah melainkan orang kafir..(surah,Yusuf:ayat 12)

1 ulasan: